Outdoor reklamer kan anno 2021 måske for mange lyde som en noget uddateret form for markedsføring, og dette er da også til at forstå. Internettet har jo på godt og ondt revolutioneret langt de fleste aspekter af vores alle sammen liv, og dette gælder naturligvis også indenfor marketing. Når dette så er sagt, så er outdoor reklamer – også kaldet OOH (Out of Home) – dog i skrivende stund slet ikke afgået ved døden. Det store spørgsmål er dog om denne form for markedsføring i det hele taget er relevant i dagens Danmark. Læs videre her og få svaret.
1. Outdoor reklamer lever i bedste velgående
Vi kan lige så godt melde klart ud lige med det samme. Outdoor reklamer lever i bedste velgående – både herhjemme og i resten af verden. For selv med den større digitalisering, så vælger mange af de allerstørste brands stadig at investere deres penge i fysiske OOH reklamer for at bringe større synlighed til deres brands. Dette er der adskillige årsager til.
2. Mange muligheder
I modsætning til reklamer på individuelle hjemmesider, så har outdoor reklamer den helt store fordel, at de kan placeres overalt i bybilledet – lige fra bybussen, banegården, vejkanten til storcentret. Denne fleksibilitet gør outdoor reklamer til en særdeles attraktiv løsning, hvis man som brand ønsker at få sit budskad ud på en så effektiv måde som overhovedet muligt.
3. OOH fanger folks opmærksomhed
I en digital tidsalder kan det være særdeles problematisk at fastholde kundernes opmærksomhed. Langt de fleste af os er jo vant til at fordøje en gigantisk mængde information hver eneste dag, når vi surfer på nettet via vores smartphones eller laptops. Tilgængeligheden af hele verdens samlede oplysninger lige ved vores fingerspidser kommer selvfølgelig med en pris, og denne pris ser ud til at være vores evne til at stoppe op i længere tid en 1-2 sekunder for at gå lidt mere i dybden med et eller andet. Vi er nemlig på mange måder blevet rigtigt nemme at distrahere, hvilket har gjort det til en temmelig krævende opgave for de forskellige virksomheder at forsøge at nå ud til en given målgruppe med deres produkter. Og det er netop her outdoor reklamer kommer ind i billedet. Ved at placere deres reklamer et offentligt sted, såsom f.eks. i en Metro station eller på siden af bybussen, så har virksomheden nu forøget chancen for at deres reklame rent faktisk bliver set med adskillige procent. Passagerne på perronen befinder sig jo netop foran firmaets reklame i langt længere tid, og det er derfor langt mere sandsynligt at den rent faktisk vil blive husket.
4. Det fysiske vinder til tider over det digitale
Outdoor reklamer har afslutningsvist yderligere en fordel fremfor de digitale reklamer, der har rod i selve deres fysiske tilstedeværelse. Det viser sig nemlig at vi har en klokkeklar tendens til at tage et fysisk objekt mere alvorligt en et digitalt. Der er trods alt et eller andet ved en reklame som man kan tage og føle på rent fysisk, der aldrig vil kunne matches af de digitale medier. Så ja; outdoor reklamer virker stadig i det 21. århundrede. Læs mere om OOH og Outdoor reklamer her.